Pagina's

Freestyle Friday - Pruimentaart met kaneel

Omdat ik niet alleen kaarten maken als hobby heb, leek het me leuk om eens ook iets te laten zien van mijn andere hobby's. Zo haak ik graag, lees ik met grote regelmaat een boek, sta ik graag in de keuken om te bakken of een nieuw recept uit te proberen en ben ik graag in de natuur (met mijn camera).

Ik ben van plan om één blogpost in de week/twee weken/maand te wijden aan mijn andere hobby's. Ik ga wat experimenteren met de frequentie, vorm en inhoud.

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie het vinden om iets over mijn andere hobby's te lezen, dus dat lees ik graag terug in de reacties, ook als je eigenlijk alleen maar over kaarten maken leest en dus niets met andere hobby's hebt. 

Regelmatig kijk ik bij Je@net op haar blog. Jeanet blogt over meer dan één van haar liefhebberijen. Naast kaarten maken leest ze graag en staat ze geregeld in de keuken om een nieuw recept uit te proberen. Onlangs had ze een pruimentaart gemaakt, die oorspronkelijk bij Little Spoon vandaan komt. Die zag er zo lekker uit, dat ik deze ook heb gemaakt. Dus; met dank aan Jeanet en Little Spoon!



Pruimentaart met kaneel
300 gr witte basterdsuiker
230 gr roomboter, in blokjes en op kamertemperatuur
280 gr bloem
2 tl bakpoeder
4 eieren
300 gr pruimen, zonder pit en in parten
2 el kaneel
2 el kristalsuiker
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Klop de suiker en de boter luchtig in je keukenmachine. Voeg de bloem, de bakpoeder en het zout toe. Klop de eieren er één voor één door en meng goed.
Schep het beslag in de springvorm. Bedek met de pruimen. Leg ze in een mooie vorm en met de binnenkant naar boven.
Verdeel de kaneel en kristalsuiker eroverheen.
Bak de pruimentaart 40 minuten in het midden van de oven. Draai de temperatuur vervolgens naar 160 graden en bak nog eens 30 tot 40 minuten tot de taart mooi goudbruin is. Of tot er een satéprikker schoon uit komt.

Ik vond het heerlijk smaken. Ik heb wat zuurdere pruimen gebruikt omdat er al veel suiker in het beslag zit; dat ging prima. Een volgende keer strooi ik denk ik ook iets kaneel door het beslag, want van de kaneel proefde ik eigenlijk niets terug. Deze ga ik nog eens maken!

5 opmerkingen:

  1. Hé....wat leuk om te lezen, Marjolein!
    Super leuk idee deze freestyle Friday en die pruimentaart ziet er meteen heerlijk uit, goed gelukt. Lekker he, met die topping van suiker en kaneel erop.
    Kijk al uit naar volgende week vrijdag, benieuwd wat voor leuks je dan weer laat zien. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er super lekker uit! Leuk om zo een kijkje in je andere bezigheden te krijgen.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er lekker uit hoor en ga het recept bewaren voor later als ik weer meer ga bewegen...zou nu ook niet goed zijn om lang in de keuken te staan.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om ook wat van je andere hobby's te lezen! En te zien. Ben ik altijd voor in. De taart ziet er heel lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuk idee om ook eens te lezen over je andere hobby's de taart ziet er lekker uit ik kook/bak ook graag maar vergeet het dan om te posten misschien toch eens doen ben benieuwd naar de volgende post
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Ik lees ze met plezier. Je reactie moet eerst goedgekeurd worden voor je hem terugziet, dit ivm spammers.