Pagina's

Freestyle Friday

Vandaag weer een experimenteel berichtje; de Freestyle Friday. Dit keer met boeken die ik in de afgelopen 4-5 weken las. 

Wederom een kleine oproep. Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie het vinden om iets over mijn andere hobby's te lezen en ook over de vorm, dus dat lees ik graag terug in de reacties, ook als je eigenlijk alleen maar over kaarten maken leest en dus niets met andere hobby's hebt. 

Ik lees bij voorkeur thrillers en historische romans. Maar ook een interessant studie- of non-fictieboek pak ik er graag bij. In de afgelopen weken stonden vooral thrillers op mijn nachtkastje.


Allereerst Kom je spelen? van M.J. Arlidge. Een boek dat niet in de Helen Grace-reeks valt. 
Een meisje genaamd Cassie, beweert voor de moord op twee jonge mensen, al geweten te hebben dat ze gedood zouden worden. Ze wordt verdachte in de zaak. Ze komt in contact met psycholoog Adam Brandt. Hij raakt gefascineerd door Cassie en doet dingen die niet in zijn beroepsethiek passen om uit te vinden of Cassie de waarheid spreekt of niet. 
Ik vond het een superspannend boek, met een dramatisch einde. Een echte pageturner, zoals ik dat ook gewend ben van de Helen Grace-reeks, waar ik trouwens nog een boek van heb liggen om te lezen. Heerlijk!


De jachtpartij van Lucy Foley las ik hierna. Het is mijn eerste boek van Lucy Foley.
Negen vrienden vieren oudejaarsavond in een idyllische, afgelegen, ingesneeuwde villa in de Schotse Hooglanden. De negen kennen elkaar van hun studietijd en ieder jaar vieren ze oud en nieuw samen. Dit betekent ook dat alle geheimen en spanningen ieder jaar weer op tafel komen. Dit jaar heeft oud en nieuw een dieptepunt, met de dood van één van de negen. Wie heeft de moord op zijn geweten?
Het boek leest lekker weg. Iets te lekker om mij er een enorm plezier mee te doen. Als je verwacht een thriller te lezen, valt dit boek wat tegen. Het is in mijn optiek een combi tussen een roman en een detective. 


En jippie! De nieuwe Karin Slaughter (van haar heb ik alle boeken in mijn boekenkast staan); Verzwegen! Soms denk ik dat ik eigenlijk geen boeken meer moet kopen, maar om deze te laten liggen bij de boekhandel dat ging toch iets te ver.
In dit boek maken we een hele sprong terug in de tijd. Wie de boeken van Karin Slaughter kent, weet dat deze vooral met Will Trent en Sara Linton te maken hebben. Hij is GBI-agent en zij patholoog. Ze openen een zaak die lijkt op een zaak jaren geleden, waar de eerste man van Sara, Jeffrey Tolliver en Lena Adams aan gewerkt hebben. In deze zaak is een man vastgezet, waarvan het nu maar de vraag is of zij de juiste dader hebben gepakt.
Ik had even moeite om goed in het boek te komen. Hij las iets minder vlot weg dan de eerdere boeken. Desondanks wordt het boek met de bladzijde spannender. Het is me dus weer niet gelukt om het boek niet in één dag uit te lezen. Spannender dan haar vorige boek is deze 20ste thriller. Gelukkig heeft Karin Slaughter aangegeven nog meer te schrijven rondom deze personages, dus volgend jaar juni zal er wel weer een nieuw boek uitkomen. Deze vind ik een aanrader!


In de eerste jaren toen ik  aan de volwassenenboeken in de bibliotheek begon, kwam Nicci French op. Ik heb hun boeken verslonden, tot ik ze op een gegeven moment wat magertjes qua verhaallijn begon te vinden. In hechtenis heb ik als e-book gelezen. Een boek totaal anders dan wat ik eerder van ze gelezen heb. In In hechtenis probeert een vrouw vanuit de gevangenis haar onschuld te bewijzen wanneer het lichaam van haar buurman in haar schuur, onder het bloed wordt gevonden. Tabitha is een deel van haar geheugen kwijt, wat haar onschuld bewijzen een stuk moeilijker maakt. Tabitha is gedreven en vastberaden, maar ook onbesuisd. 
Het eerste deel van het boek kon me niet heel erg pakken. Vanaf het moment dat de rechtszaak begint, begint het spannend te worden en voel je de behoefte om door te lezen. Een dubbel boek dus; even doorlezen tot het tweede deel, dan wordt het een stuk sneller, spannender en pakkender!

En onlangs last ik ook Plantage Wildlust als e-book. Het is het eerste boek dat ik van Tessa Leuwsha heb gelezen.
Het boek gaat over Oscar Brouwer, die aan het begin van de 20ste eeuw naar Suriname vertrekt samen met zijn vrouw Janna. Oscar ontvlucht eigenlijk zijn ouderlijk huis, waar zijn vader zich nogal tiranniek gedraagt. Hij wordt aangenomen als directeur van een koffieplantage. Aangekomen op de koffieplantage, waar de slavernij is afgeschaft, blijkt het niet gemakkelijk om de plantage voort te zetten. Hij heeft te maken met de opzichter, die wreed is voor de contractarbeiders. Ook voor zijn vrouw Jenna is het moeilijk; ze had lerares willen worden en zoekt naar mogelijkheden om zichzelf nuttig te maken. Ze probeert vriendschap te sluiten met Alma, de huishoudster.
Het boek is enerzijds erg beschrijvend waar het gaat om feiten rondom de tijd en de plantage (achterin het boek staat overigens exact welke gedeelten op waarheid gebaseerd zijn en wat de schrijfster zelf heeft verzonnen), maar niet qua karakter. Er vinden gebeurtenissen plaats die in mijn optiek groot zijn en wat met de personages zouden moeten doen, maar hier wordt niet veel aandacht aan geschonken. Ik vind dit jammer en had het mooi gevonden als ook dit meer uitgediept was geweest.

4 opmerkingen:

  1. Heel leuk om te lezen wat jij leuk vind. De laatste jaren lees ik niet veel meer andere dingen zijn er voor in de plaats gekomen.
    Fijne dag groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk om te lezen, Marjolein. Ik ben zelf ook meer van de thrillers met af en toe een uitstapje naar een feelgood of soms zelfs een fantasy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zitten een paar schrijvers bij waar ik ook grote fan van ben; MJ Arlidge en Karin Slaughter. Op dit moment lees ik een boek van Robert Brynzda, ook een echte spannende aanrader.
    Groetjes, Eri

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om over je nadere hobby te lezen. Ik ben op dit moment bezig in Piep zei de muis. Ik denk dat we van dezelfde soort boeken houden. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Ik lees ze met plezier. Je reactie moet eerst goedgekeurd worden voor je hem terugziet, dit ivm spammers.